Автор: Щелян Калчев
Няма да откриете успешен инвеститор в имоти, зад когото не стои грижливо подбран екип от специалисти.
Като инвеститор в имоти трябва да жонглирате с много топки едновременно. Ако това жизненоважно умение ви липсва, не се тревожете- практиката ще ви научи на него по един безпощаден и често скъп начин. И въпреки, че в очите на някои инвеститори самоотверженото и жертвоготовно гасене на всякакви пожари изглежда (необяснимо за мен) някак романтично и героично, аз ви препоръчвам да си припомните думите на великия предприемач и бизнес легенда Андрю Карнеги, които ще ви опреснят реалността и ще ви подчертаят есенциалната нужда от екип зад гърба ви.
„Екипната работа е умението да работите заедно за осъществяване на обща визия. Умението да насочваш индивидуални постижения към целите на организацията. Това е горивото, което позволява на обикновените хора да постигат необикновени резултати.“ Андрю Карнеги
Когато говоря за екип, не искам да си представяте служители, които наемате на пълен работен ден и заплата. Говоря ви за доказани специалисти, на които може да разчитате, да разрешават различни проблеми, свързани с ежедневието ви на инвеститор в имоти и да ви помогнат за реализиране на бизнес целите ви. Представете си вашият екип като футболен отбор, а вие сте в ролята на треньора. Или като оркестър (с име J), чиито диригент сте вие. Трябва да го сглобите, да планирате и работите заедно, да правите необходимите промени в състава и стратегията, както и да изнесете впечатляващо представление за финал. А след бурните аплаузи, неизменно идват финансовите поощрения за всички замесени.
Великият екип на инвеститора се определя от възможността постоянно, а не спорадично, да създава впечатляващи резултати в предвидим срок. Не ви трябват виртуози, които не се появяват на работа или спецове, които пропускат сроковете си систематично. В това число влизат и подпийналите майстори, които лепят скъпите италиански плочки…наобратно. Нужни са ви хора, които държат на думата си и спазват плана. Представяте ли си как ще звучи оркестъра ви, ако всеки си свири както пожелае? Екипът ви е сложна машина, която разчита на всяка съставна част, за да работи нормално.
Ето списък със 17 части, които трябва да присъстват в екипа ви, независимо дали продавате или отдавате под наем имотите си.
- Ментор
- Партньори
- Брокер
- Пропърти мениджър
- Кредитен консултант
- Оценител
- Адвокат
- Нотариус
- Счетоводител
- Данъчен адвокат
- Застрахователен брокер
- Строителен предприемач/Главен майстор с бригада
- Интериорен дизайнер/Архитект
- Почистваща фирма
- Фотограф (ако брокера ви няма такъв)
- Подкрепящи ви семейство и приятели
- Мастърмайнд група
В следващите седмици и дни ще говорим детайлно за гореизброените специалисти и хора, защото участието им в екипа ви е съдбоносно за успеха ви. Ще запишем и епизоди на “Банкноти от имоти“ с гости от тези професии. Първият такъв ще бъде епизод №8 с гост Георги Янков, търговец с 19-годишен опит в директните продажби и един от най-ефективните брокери на пазара в България. Очаквайте го по нашите медийни канали на 16.01 от 14 ч.
Във времена на леснодостъпен и евтин дигитален маркетинг, всеки може да се облече в кожата на „експерт“. И въпреки бляскавите сайтове, онлайн препоръките и грабващите профили в социални мрежи, най-ефективният начин да изберете член на екипа си е добрия, стар…разговор очи в очи. Представете си, че той е като интервю за работа. След като получите препоръка за специалиста от негови клиенти или партньори, идва време да й/му зададете няколко въпроса. Те не само ще ви помогнат да разграничите експерта от аматьора, но и ще ви подскажат дали ще си паснете като личности. Повярвайте ми, ако не „вибрирате на една честота“ с човека насреща, неговият професионализъм вече няма значение. Ето някои въпроси, на които трябва да подсигурите отговори:
- Какъв е опитът им и какво ги прави експерт?
- Кои са водещите им принципи на работа?
- Как ще протича работния процес с тях?
- Колко заети са и колко време им трябва, за да реагират на нуждите ви?
- Какви изисквания имат към вас като бъдещ клиент?
- Склонни ли са да ви дадат препоръки за бивши/настоящи клиенти и партньори?
- Дават ли препоръки за по-голяма ефективност, проявяват ли инициатива или правят само това, което сте поръчали?
- Как развиват уменията си и информирани ли са за нововъведенията в бранша им?
- Какви по качество материали използват в работата си?
- Какви специални условия дават на редовните си клиенти?
- Имат ли екип?
- Лесно ли се комуникира с тях?
- Допадат ли ви като личност?
- Връщат ли ви своевременно имейли или обаждания?
- Спазват ли си обещанията си?
Няма да сглобите екип за една нощ и ще трябва да го променяте от време на време, но е важно да започнете веднага. Времето лети. На мен ми отне години, много проби и грешки, за да изградя ефективни и здрави взаимоотношения с екип. Добре селектиран и управляван отбор от професионалисти ще ви даде неоспоримо конкурентно предимство. Общите ви усилия ще произведат продукт, който ще бъде вашата визитка и основи за изграждане на безупречната ви репутация. А клиентското доверие е валутата, която търсите. Имате ли го, мачът ви е наполовина спечелен. Остава да следвате стратегията си и да оставите сърцето си на терена.
Успех!
Щелян