17 елемента на ефективния екип за успешен бизнес с имоти

Автор: Щелян Калчев

 

Няма да откриете успешен инвеститор в имоти, зад когото не стои грижливо подбран екип от специалисти.

 

Като инвеститор в имоти трябва да жонглирате с много топки едновременно. Ако това жизненоважно умение ви липсва, не се тревожете- практиката ще ви научи на него по един безпощаден и често скъп начин. И въпреки, че в очите на някои инвеститори самоотверженото и жертвоготовно гасене на всякакви пожари изглежда (необяснимо за мен) някак романтично и героично, аз ви препоръчвам да си припомните думите на великия предприемач и бизнес легенда Андрю Карнеги, които ще ви опреснят реалността и ще ви подчертаят есенциалната нужда от екип зад гърба ви.

 

„Екипната работа е умението да работите заедно за осъществяване на обща визия. Умението да насочваш индивидуални постижения към целите на организацията. Това е горивото, което позволява на обикновените хора да постигат необикновени резултати.“  Андрю Карнеги

 

Когато говоря за екип, не искам да си представяте служители, които наемате на пълен работен ден и заплата. Говоря ви за доказани специалисти, на които може да разчитате, да разрешават различни проблеми, свързани с ежедневието ви на инвеститор в имоти и да ви помогнат за реализиране на бизнес целите ви. Представете си вашият екип като футболен отбор, а вие сте в ролята на треньора. Или като оркестър (с име J), чиито диригент сте вие. Трябва да го сглобите, да планирате и работите заедно, да правите необходимите промени в състава и стратегията, както и да изнесете впечатляващо представление за финал. А след бурните аплаузи, неизменно идват финансовите поощрения за всички замесени.

 

Великият екип на инвеститора се определя от възможността постоянно, а не спорадично, да създава впечатляващи резултати в предвидим срок. Не ви трябват виртуози, които не се появяват на работа или спецове, които пропускат сроковете си систематично. В това число влизат и подпийналите майстори, които лепят скъпите италиански плочки…наобратно. Нужни са ви хора, които държат на думата си и спазват плана. Представяте ли си как ще звучи оркестъра ви, ако всеки си свири както пожелае? Екипът ви е сложна машина, която разчита на всяка съставна част, за да работи нормално.

 

Ето списък със 17 части, които трябва да присъстват в екипа ви, независимо дали продавате или отдавате под наем имотите си.

 

  1. Ментор
  2. Партньори
  3. Брокер
  4. Пропърти мениджър
  5. Кредитен консултант
  6. Оценител
  7. Адвокат
  8. Нотариус
  9. Счетоводител
  10. Данъчен адвокат
  11. Застрахователен брокер
  12. Строителен предприемач/Главен майстор с бригада
  13. Интериорен дизайнер/Архитект
  14. Почистваща фирма
  15. Фотограф (ако брокера ви няма такъв)
  16. Подкрепящи ви семейство и приятели
  17. Мастърмайнд група

 

В следващите седмици и дни ще говорим детайлно за гореизброените специалисти и хора, защото участието им в екипа ви е съдбоносно за успеха ви. Ще запишем и епизоди на “Банкноти от имоти“ с гости от тези професии. Първият такъв ще бъде епизод №8 с гост Георги Янков, търговец с 19-годишен опит в директните продажби и един от най-ефективните брокери на пазара в България. Очаквайте го по нашите медийни канали на 16.01 от 14 ч.

 

Във времена на леснодостъпен и евтин дигитален маркетинг, всеки може да се облече в кожата на „експерт“. И въпреки бляскавите сайтове, онлайн препоръките и грабващите профили в социални мрежи, най-ефективният начин да изберете член на екипа си е добрия, стар…разговор очи в очи. Представете си, че той е като интервю за работа. След като получите препоръка за специалиста от негови клиенти или партньори, идва време да й/му зададете няколко въпроса. Те не само ще ви помогнат да разграничите експерта от аматьора, но и ще ви подскажат дали ще си паснете като личности. Повярвайте ми, ако не „вибрирате на една честота“ с човека насреща, неговият професионализъм вече няма значение. Ето някои въпроси, на които трябва да подсигурите отговори:

 

  1. Какъв е опитът им и какво ги прави експерт?
  2. Кои са водещите им принципи на работа?
  3. Как ще протича работния процес с тях?
  4. Колко заети са и колко време им трябва, за да реагират на нуждите ви?
  5. Какви изисквания имат към вас като бъдещ клиент?
  6. Склонни ли са да ви дадат препоръки за бивши/настоящи клиенти и партньори?
  7. Дават ли препоръки за по-голяма ефективност, проявяват ли инициатива или правят само това, което сте поръчали?
  8. Как развиват уменията си и информирани ли са за нововъведенията в бранша им?
  9. Какви по качество материали използват в работата си?
  10. Какви специални условия дават на редовните си клиенти?
  11. Имат ли екип?
  12. Лесно ли се комуникира с тях?
  13. Допадат ли ви като личност?
  14. Връщат ли ви своевременно имейли или обаждания?
  15. Спазват ли си обещанията си?

 

Няма да сглобите екип за една нощ и ще трябва да го променяте от време на време, но е важно да започнете веднага. Времето лети. На мен ми отне години, много проби и грешки, за да изградя ефективни и здрави взаимоотношения с екип. Добре селектиран и управляван отбор от професионалисти ще ви даде неоспоримо конкурентно предимство. Общите ви усилия ще произведат продукт, който ще бъде вашата визитка и основи за изграждане на безупречната ви репутация. А клиентското доверие е валутата, която търсите. Имате ли го, мачът ви е наполовина спечелен. Остава да следвате стратегията си и да оставите сърцето си на терена.

 

Успех!

Щелян